De eerste dagen in Thailand

24 september 2015 - Ko Tao, Thailand

De eerste dagen in Thailand zitten erop. Afgelopen maandag kwamen we 's ochtends vroeg aan op het vliegveld van Bangkok na een vlucht van 12 uur. Nadat we een visum hadden gekregen en onze bagage hadden opgehaald, pakten we de trein naar het centrum en werden we vervolgens in een knalroze taxi gezet naar het hostel. Daar konden we al in onze kamer. Het was een kamer voor 6, maar op dat moment waren we nog met z'n tweeën, dus we konden ons rustig installeren. Omdat we alvast een visum voor Myanmar wilden regelen, zijn we op zoek gegaan naar kao san road, de backpackersstraat van bangkok, waar we wel verdere info konden krijgen om dat te regelen. Natuurlijk meteen helemaal verdwaald, dus eerst maar wat gegeten bij een kraampje op straat. Een vriendelijke man vertelde ons meteen wat wel en niet spicy was, dus ik koos iets 'non spicy'. Nou mijn mond brandde daar al van, dus goed dat wordt nog leuk. Toen toch kao san road gevonden, en vanaf daar werden we naar een tourist information gestuurd, waar we onze paspoorten hebben afgegeven voor het visum en meteen een boot naar ko tao geboekt hebben. Weer terug op kao san road werden we door allemaal mannetjes in tuktuks aangesproken of we een rondrit door de stad wilden voor 10 bath (zo'n 25 cent). En ja, ik had al vaker gehoord dat je dat er dan een addertje onder het gras zat, maar wij als domme toeristen zijn vrolijk in zo'n tuktuk gestapt. We zijn bij twee tempels geweest, wat de man ons beloofd had, maar vervolgens moesten we nog even langs een shop, en als we daar 10 minuten zouden rondkijken, zou hij 'free gasoline' krijgen. In die shops kon je pakken en kimono's op maat laten maken. Maar omdat meteen duidelijk was dat we niks zouden kopen, werden we door de verkopers weer weggestuurd. Dus geen gasoline voor onze tuktuk man. Na 3 van die shops zijn we uit de tuktuk gestapt en is de man boos weggereden. Op zo'n moment is het toch heel fijn dat we met zijn tweeën zijn! We hebben ons door een andere tuktuk naar het hostel laten brengen. De volgende dag zijn we naar the grand palace gelopen, een gigantisch complex met verschillende gebouwen die allemaal helemaal volzitten met versieringen en glinsteringen. Overal waar je kijkt glinstert het. Sowieso kom je om de paar staten wel een tempel tegen, allemaal vol versieringen. Iemand vertelde ons dat er alleen in bangkok al zo'n 300 tempels zijn. Na het paleis zijn we we door een marktje naar het water gelopen. Zo'n markt heeft echt een hele leuke sfeer met allemaal etenskraampjes en heel veel kleuren. Bij het water zijn we een stukje meegevaren met de watertaxi en bij het eindpunt eruit gegaan. Daar was niet zoveel te beleven, dus maar terug gaan lopen. Als je gewoon op straat loopt stopt er om de paar meter man in een tuktuk om te vragen waar hij je heen kan brengen. 'S avonds waren we op een avondmarkt, waar je zodra je iets bekijkt bijna besprongen wordt door de verkoper om het te kopen. Inmiddels was het heel hard gaan regenen, dus we sopten rond in onze schoenen en zijn terug naar het hostel gegaan. Vandaag zijn we naar vimannmet teas mansiom gegaan, oorspronkelijk een paleis voor de koning en koningin en het grootste teakhouten paleis in de wereld, erg mooi om te zien. Bij ieder gebouw waar je komt, moet je trouwens je schoenen uitdoen, dus ik ben er al achter dat je het best je makkelijkste schoenen aankan, want je bent er de hele tijd tijd mee in de weer. Aan het eind van de middag hebben we onze paspoorten opgehaald (visum voor Myanmar is binnen!) en vervolgens werden we bij het hostel opgehaald om de nachtbus naar ko tao te nemen, waar we een duikcursus gaan doen. We zaten in een lekkere ruime bus, dus dat was fijn. Het enige jammere was alleen dat het regende en ik onder de nooduitgang in het dak zat. En die lekte... nadat dat opgelost was door er een deken onder te hangen, heb ik een prima busrit gehad. Rond 3 uur werden we ruw gewekt door de buschauffeur die riep 'ko tao ko tao, out out out!'. Dus wij de bus uit en overgestapt naar in een andere wagen die ons naar het water bracht. Terwijl ik dit schreef het kwart voor 5 en wachten we op de boot die om half 7 vertrok. Na een boottocht van 3 uur zijn we aangekomen op ko tao. Het eiland ziet er heel mooi uit en morgen beginnen we met de duikcursus, heel veel zin in!

1. Simone:
    24 september 2015
    Leuk Nien! Ik ben benieuwd hoe je het duiken gaat vinden. Top dat het gelukt is om je blog aan te maken. Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen!
  2. Pap:
    24 september 2015
    Lieve Nien, wat een verhalen al in zo korte tijd!
    Zijn jullie een bezienswaardigheid, of lopen er veel backpackers rond?
    Leuk om deze verhalen zo mee te krijgen. We soppen en duiken virtueel met jullie mee :) Veel plezier!
  3. Mam:
    24 september 2015
    Lieve Nienke, wat een prachtig verhaal. Wat heb jij al veel indrukken op gedaan. Helemaal leuk om je op deze manier te volgen.
  4. Kim:
    24 september 2015
    Hoi Nienke, helemaal top zo'n reisblog en niet alleen voor je familie! Was leerzaam en amusant, houden zo! Ook ik ben benieuwd naar de vervolgverhalen.
    Groetjes en veel plezier.
    Kim
  5. M.H. Deurvorst:
    Lieve Nienke,
    Wat snel al jouw eerste verslag te lezen en wat hebben jullie al veel beleefd. Fijn dat het visum al geregeld is, jullie hebben er geen gras over laten groeien. En on top of everything, nu duiken. Wat zul je daarvan genieten en van alle pracht die diep onder water te zien en te beleven valt,
    Heerliijk dat je een eigen blog hebt en dat we zodoende mee kunnen genieten met al jullie belevenissen, Heel veel liefs Oma
  6. Jurgen:
    24 september 2015
    Wat leuk om te lezen. heb mij ingeschreven om ook nog meer te kunnen volgen. Have enorm much plezieros. liefs
  7. Frederique:
    Hi Nienke,
    Sorry got to this in English (the autocorrecting changes all the Dutch words in strange English words). Sounds like you have had some exciting days behind you already, enjoy the diving and keep us up to date. Frederique xxx
  8. Ingeborg:
    24 september 2015
    Zo meteen een hele lap tekst, leuk om te lezen. Veel plezier met duiken. Liefs
  9. Helma:
    25 september 2015
    Wat een leuk begin van de dag, wakker worden met zo'n uitgebreide blog vol Thaise belevenissen
    Herkenbaar, dat ritje met de tuktuk.Ook wij zijn er in getrapt....maar dat gebeurt je maar 1 keer.
    Veel plezier op Ko Tao met duiken!! Liefs, Helma
  10. Karin:
    25 september 2015
    Leuk Nienke, dat je een reisblog hebt. Mooie eerste verhalen en super dat het visum al is gelukt. Veel plezier met duiken!
  11. Helma:
    26 september 2015
    Lieve Nienke.
    Morgen is het pas een week geleden dat je vertrok en als ik dan lees wat jullie allemaal al beleefd hebben......indrukwekkend!!
    Wat een andere wereld.
    Was de eerste duikles spannend? En leuk?
    Veel plezier nog op Ko Tao en op afstand leef ik met je mee.
    Dikke zoen, oma Visser